onsdag den 8. februar 2012

Biotop 5

Sidste nyt fra Biotop 5 opgaven.
igår den 15.02.2012 blev så den sidste dag med islyger, de sørgelige rester er 4 fyrfadslys som står ene og forladt tilbage på jorden.............
Men de har skabt meget lys og glæde i en kold og mørk tid og helt klart noget alle kan være med til at fremstille og opleve en glæde ved.

Biotopopgave 5

Formålet med denne opgave er at afprøve forskellige friluftslivsaktiviteter på min biotop.

Perioden er vinter og opgaven startes op 6.2.2012

Målgruppen jeg arbejder med er indskolingen.

Jeg har valgt at tage udgangspunkt i de vinter forhold vi har for tiden, og hvad muligheder vejrforholdene skaber.

For tiden har vi rigtig kolde temperaturer, både om dagen og natten. Vi har været nede på -20 grader, om dagen ligger temperaturen mellem – 8 til – 14 grader.

I forhold til de didaktiske overvejelser har jeg taget udgangspunkt i de fællesmål for folkeskolen, faghæfte 23 som omhandler børnehaveklassen.

Under emnet de Natur og naturfaglige fænomener står ” kende til årets og døgnets gang og til begivenheder i naturen, som er knyttet dertil

Målet med mine aktiviteter er så ledes at give børnene kendskab til hvad vand kan bruges til og hvordan man kan udnytte naturens kræfter, her tænker jeg på frostgraderne, og hvad der sker når man arbejder med forskellige temperaturer og vand.



  1. Aktivitet er fremstilling af Islygter
Materiale valget er ganske simpelt –

Jeg har valgt plastskåle i forskellige størrelser og med forskellige facon, og flaskerne til skabe hullerne til lysene er drikke dunke og en enkelt plastflaske.

Aktiviteten forløber som planlagt og med de frostgrader vi har, går der ikke lang tid inden det første tynde lag is er dannet og børnene kan se at isen begynder at fryse til fra oven, og det der sidst bliver til is, er vandet i bunden af formene. Jeg vælger at lade formen stå natten over, for at sikre de er bundfrossen.





Næste morgen hælder vi varmt vand i plastflasken for at få den til at løsne sig fra formen, der sker så det uheldige at jeg kommer til at tage for hårdt i flasken og vores islygte knækker………. .-( Ikke det store problem. Der kommes lidt nyt vand hen over formen, som står endnu en nat i ude i frosten og vup vup  har vi den fineste islygte.






Hvad gik godt og hvad gik mindre godt. Det er nævnt ovenfor. Det pædagogiske i denne Aktivitet har været at
   
give børnene indsigt i forskellige vejrfænomener og styrke deres opmærksomhed på disse, og tale med dem og deres iagttagelser af disse.

Næste projekt er at lave flere men islygter, men hvor jeg har valgt en anden form og dermed også en anden facon. Det skaber en mulighed for at tale med børnene om at der figurer og hvordan de ser ud, men at det produkt man får ud af det er det samme og kan anvendes til det samme.








Det var så begyndelsen på aktiviteter i friluftslivets gratis glæder.................   :-)

Min sidste aktivitet er endnu et forsøg på at lave noget børn har lyst til i naturen, og i og med at vi skriver Februar = Vinter tænkte jeg at det kunne være sjovt for børn at flytte et typisk inde aktivitet til udenfor.
Derfor valgte jeg at bruge en trillebør som form til mit projekt og fylde bunden med ca. 2 cm vand og lade det fryse til is og vup vup så havde jeg er flad plade, som kunne bruges til puslespil.
Først valgte jeg at lave et nemt ved kun at slå is pladen i ganske få stykker, og da det viste sig at være nemt at samle, så forsøgte jeg med fler og mindre stykker.
Resultatet blev ikke det bedst, men omvendt heller ikke det værste. Så nu har vi lavet puslespil i haven om vinteren.
Efter endt projekt tænkte jeg at man godt kunne have hældt frugtfarve på isen, men det må blive et nyt projekt på et senere tidspunkt.
Bedøm selv resultatet J





Så har jeg valgt at følge op på min dyreholdsopgave og jeg har så være heldig at få besøg af endnu en fugle art....

Nemlig hr. spætte

1 kommentar: