onsdag den 29. februar 2012

Udfordringsprojekt

Udfordring af mit selv, værkstedsfagligt og med et klart ønske om at blive bedre til at håndtere lige netop denne færdighed: Ler arbejde - Den lille keramiker............ som måske kan udvikle sig til den store keramiker Hwo knows!!!!

Altså min udfordring er arbejde med ler og kunne fremstille kermiske ting der er anvendlige i dagligddagen, og i forskellige lertyper.
Jeg påtænker at arbejde med stentøjs ler og procelæns ler.

Stentøjsler vil jeg anvende til mit arbejde med brugskunst og porcelænsler til smykker.
Jeg vil overvejende bruge det kreativ værksted i Sønderborg som min primær arbejdsplads under dette projekt, da der er gode faciliteter til mine projekter og det er der jeg kan købe mine materialer, som jeg vil anvende.
Jeg kan benytte stedets ovne til brænding og jeg kan glasere mine ting, uden at skulle transporter tingen frem og tilbag hver gang jeg skal arbejde med dem.

Der er en keramiker, som jeg vil gøre brug af som coach i mit projekt.
Jeg har lånt Værkstedsbogen af Max Landberg forlaget børn & Unge 1. udgave 1. oplag 1987

Jeg påbegyndte mit projekt den 23.02.2012
2 kg. Stentøjsler



Leret æltes nu godt igennem til det er varm og smidigt


Der findes de forskellige redskaber frem, som skal anvendes under mit arbejde med fremstilling af en brugsgenstand.



Herefter udrulles leret til en firkantet plade der er " lige tyk " over hele fladen. Hvorefter jeg har valt at beklæde en form som et fad der vender på hovdet.



 Da jeg under min vejledning får at vide at fadet skal gøres færdig på samme dag, vælger vi at tørre fadet ganske lidt med en føn. For derved at kunne løsnet lerfadet fra formen uden at det knækker eller revner.


Fadet står nu på et brædt og støttes af  viskestykker, for ikke at gå ud af facon, inden det er så tørt at det kan stå selvstændigt.
Efter at have glattet de sidste ujævnheder med en våd svamp begynder jeg at lave et mønster inden i fadet. Det er planen at der skal lægges glasur ned i selve mønstret og derefter på hele fadet, efter den første forglødning, som skal foregå om ca. 14 dage.

1. del af fad sluttes her........

Ud af resterne af stentøjsleret har jeg lavet en æggeskal hvori jeg har "smidt" overskydende lerrester fra fadet. Kunst i ægget ..............



Så er det vidst tid til opdatering af dette projekt.
Der er nu gået så lang tid at mine produkter er tørre og de er blevet forglødet, hvilket er den første brænding inden glaseringen kan finde sted.
Fadet har slået sig en smule under selve tørre tiden, som var på ca.14 dage. En grund til at det kan være sket er at jeg ikke har fået vendt fiberne i leret samme vej da jeg lavede fadet. Hvilket betyder - Jeg rullede leret ud og lagde det hen over en form, men da mit lerstykke var stor nok,samlede jeg det af flerre stykker, og der har jeg ikke været opmærksom på at få skåret i samme retning som det øvrige.
Efter 1. brænding

Så skal der farve på!!






Et kig ind i brændeovnen

Porcelæns ler
 Så påbegyndes et nyt arbejde med et nyt materiale - porcelæns ler.
Og her må siges "sikke et dejligt materiale" Det er så blødt og behageligt at arbejde med.
Meningen er at jeg vil forsøge at skabe nogle smykker i dette materiale.
Jeg har købt 300 gr. porcelænsler, og det er mere en rigeligt til mig.
Jeg har besluttet mig for at fremstille ringe og øreringe.






 Det der nu skal ske er at materialet skal tørre og derefter skal de enkelte dele pudses pæne og glatte med en tør svamp.
Hvorefter de skal have glasur - følgeton følger efter påske :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar